Ц елите на Европейския съюз за намаляване на емисиите CO2 от превозните средства, включително 100% намаление за автомобилите до 2035 г., т.е. спиране на продажбите на коли с ДВГ, вече не са осъществими, заявиха ръководителите на асоциациите на европейските производители и доставчици на автомобили, пише Reuters.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на среща с шефовете на автомобилния бранш на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора, който е изправен пред две заплахи - китайската конкуренция при електрическите автомобили и американските мита.
В писмо до фон дер Лайен, главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Каелениус и Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на отдела за задвижване и шасита в Schaeffler AG, заявяват, че са ангажирани с постигането на целта на ЕС за нулеви нетни емисии през 2050 г.
Те обаче казват, че производителите от ЕС сега са изправени пред почти пълна зависимост от Азия за батерии, както и пред неравномерна инфраструктура за зареждане, по-високи производствени разходи и американски мита.
Блокът трябва да преосмисли целите за нови превозни средства, твърдят те, като например 55% намаление на емисиите CO2 спрямо нивата от 2021 г. за леки автомобили и 50% за микробуси и ванове до 2030 г., както и 100% спад за двете категории до 2035 г.
Електрическите автомобили са с пазарен дял от около 15% от продажбите на нови автомобили в ЕС, а е-бусовете държат 9%.
„Постигането на строгите цели за емисиите CO2 от леки автомобили и ванове за 2030 г. и 2035 г. в днешния свят просто вече не е осъществимо“, написаха те. Правните разпоредби и санкции няма да са двигател на прехода, добавят още те.
„Електромобилите ще са водещи, но трябва да има място и за (plug-in) хибриди, автомобили с рейндж екстендъри, високоефективни автомобили с двигатели с вътрешно горене, водород и е-горива“, се казва в писмото.
Регулирането на CO2 за тежкотоварни камиони и автобуси също трябва да бъде преразгледано, заявиха двамата ръководители на асоциациите. През март Комисията се съгласи да даде на автомобилните производители допълнително време за постигане на целите за намаляване на емисиите CO2, първоначално определени за 2025 г. Членове на центристко-дясното групиране на фон дер Лайен също призоваха ЕС да оттегли забраната си за двигатели с вътрешно горене от 2035 г.